Svar: Hvornår skal vi starte på tilskudsblanding

22. marts 2022

Alder:
7 mdr.

Kære Christina

Tak for dit spørgsmål omkring modermælkserstatning og tilskudsblanding:)

Modermælkserstatning er et fuldgyldigt produkt, hvilket betyder, at barnet kan leve udelukkende af dette. Det kan derfor gives fra fødslen. Tilskudsblanding kan gives som tilskud til anden mad (skemad og familiemad), og det kan derfor tidligst gives fra 6 måneder.

Tilskudsblandinger indeholder ofte et højere indhold af protein og visse mineraler, blandt andet jern. I følge Sundhedsstyrelsen har børn dog ikke behov for det højere indhold af protein og visse mineraler, som tilskudsblandinger kan indeholde, og ifølge Sundhedsstyrelsen, så er der ikke grund til at skifte til tilskudsblanding, selvom barnet bliver 6 måneder. Hvis barnet trives med og er glad for sin modermælkserstatning kan man derfor bibeholde denne.

Du fortæller, at du har købt Sensilac 2, og jeg går ud fra, at du giver Sensilac 1 nu. Hvis jeg sammenligner de to produkter, så er der samme energiindhold 67 kcal/280 KJ i type 1 og 2 pr. 100 ml færdig blanding. Sensilac 1 indeholder lidt mere fedt og protein 3.7 gram fedt i type 1 og 3.3 g fedt i Sensilac 2. Proteininholdet er 1.2 i 100 ml ...

Annonce

... færdig NAN sensilac 1 og 1.1 i Sensilac 2. Sensilac 1 indeholder lidt mindre jern 0.48 mg mod 0.9 mg i 100 ml færdig Sensilac 2.

Jeg tænker, at det er fint, at du giver din dreng den Sensilac 2, som du har købt. Det vil være med til at give ham lidt ekstra jern, hvilket vil være helt fint, da han endnu ikke spiser ret meget kød og energiindholdet i type 1 og 2 er som sagt samlet set det samme:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derudover skal du naturligvis fortsætte med at give ham så varieret en kost som muligt og også sikre ham forskellige typer fedtstof i grød og mos. Smør og smørprodukter er helt fint en gang imellem, ligesom han også gene må få ost, men varier meget gerne med blød plantemargarine og planteolier f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie. Giv ham også meget gerne fed fisk som f.eks. laks, sild, makrel.. og brug også gerne avokado og æg, og du kan også give ham fint hakkede nødder og mandler i f.eks. en grød. Nødder er rige på protein, fedtstoffer og fibre. De indeholder også meget vitamin E og magnesium - han må ikke få hele nødder, men finthakkede nødder kan bruges i grød eller f.eks. drysses på laks, som du bager i ovnen...:)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2