Svar: Hvornår skal vi starte på tilskudsblanding
22. marts 2022
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Tak for dit spørgsmål omkring modermælkserstatning og tilskudsblanding:)
Modermælkserstatning er et fuldgyldigt produkt, hvilket betyder, at barnet kan leve udelukkende af dette. Det kan derfor gives fra fødslen. Tilskudsblanding kan gives som tilskud til anden mad (skemad og familiemad), og det kan derfor tidligst gives fra 6 måneder.
Tilskudsblandinger indeholder ofte et højere indhold af protein og visse mineraler, blandt andet jern. I følge Sundhedsstyrelsen har børn dog ikke behov for det højere indhold af protein og visse mineraler, som tilskudsblandinger kan indeholde, og ifølge Sundhedsstyrelsen, så er der ikke grund til at skifte til tilskudsblanding, selvom barnet bliver 6 måneder. Hvis barnet trives med og er glad for sin modermælkserstatning kan man derfor bibeholde denne.
Du fortæller, at du har købt Sensilac 2, og jeg går ud fra, at du giver Sensilac 1 nu. Hvis jeg sammenligner de to produkter, så er der samme energiindhold 67 kcal/280 KJ i type 1 og 2 pr. 100 ml færdig blanding. Sensilac 1 indeholder lidt mere fedt og protein 3.7 gram fedt i type 1 og 3.3 g fedt i Sensilac 2. Proteininholdet er 1.2 i 100 ml færdig NAN sensilac 1 og 1.1 i Sensilac 2. Sensilac 1 indeholder lidt mindre jern 0.48 mg mod 0.9 mg i 100 ml færdig Sensilac 2.
Jeg tænker, at det er fint, at du giver din dreng den Sensilac 2, som du har købt. Det vil være med til at give ham lidt ekstra jern, hvilket vil være helt fint, da han endnu ikke spiser ret meget kød og energiindholdet i type 1 og 2 er som sagt samlet set det samme:)
Derudover skal du naturligvis fortsætte med at give ham så varieret en kost som muligt og også sikre ham forskellige typer fedtstof i grød og mos. Smør og smørprodukter er helt fint en gang imellem, ligesom han også gene må få ost, men varier meget gerne med blød plantemargarine og planteolier f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie. Giv ham også meget gerne fed fisk som f.eks. laks, sild, makrel.. og brug også gerne avokado og æg, og du kan også give ham fint hakkede nødder og mandler i f.eks. en grød. Nødder er rige på protein, fedtstoffer og fibre. De indeholder også meget vitamin E og magnesium - han må ikke få hele nødder, men finthakkede nødder kan bruges i grød eller f.eks. drysses på laks, som du bager i ovnen...:)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske